برش پلاسما و کاربرد آن

برش پلاسما و کاربرد آن

برش پلاسما و کاربرد آن

وقتی فلزاتی مثل فولاد را با استفاده از یک مشعل گازی برش می دهیم، در واقع از برش پلاسما استفاده کرده ایم.

دستگاه برش پلاسما روزنه های کوچکی دارد که محل عبور گازهای یونیزه شده با سرعت زیاد خواهد بود که این امر سبب ایجاد قوس الکتریکی و در نهایت برش فلزات می شود.

برش پلاسما

بعد از اینکه به دلیل عبور گازهای یونیزه از روزنه های دستگاه قوس الکتریکی تشکیل شد، تشکیل گرمای زیاد و تبدیل گاز به پلاسما را خواهیم داشت.

در نهایت به دلیل گرمایی که تولید می شود، فلزات ذوب و برش داده می شوند.

اگر چه یکی از معایب اصلی در برش پلاسما همین گرمای تولید شده است اما با رعایت موارد ایمنی و آموختن اصول اولیه و اینکه چگونه از برش استفاده کنید، خواهید توانست از این گرما بهترین استفاده را داشته باشید.

چگونگی انجام برش های پلاسما

وقتی گاز نجیب به نزدیکی قوس الکتریکی می رسد، الکتریسیته آن را باردار می کند و موجب تشکیل حصاری در اطراف نقطه جوش می شود. برش هایی دقیق و تمیز به وجود می‌ آیند که بسیار محکم خواهند بود.

این برش را روی آلومینیوم، فولاد نرم، فولاد ضد زنگ و هر فلز رسانای دیگری می توان انجام داد. عمق برش در فلزات غیر آهنی یک اینچ خواهد بود.

وقتی یون ها به قطعه کار برخورد می کنند، گرمایی تولید می شود که محل برخورد را ذوب می کند و به دلیل سرعت بالای یون ها، جدا شدن مذاب از سطح به شکل خودکار صورت می گیرد.

در این روش نیازی نیست که اپراتور مهارت بالایی داشته باشد و اگر سرعت پیشروی که انتخاب می کند مناسب نباشد، تاثیر کمی روی قطعه خواهد داشت.

کاربرد برش پلاسما

در صنعت جوشکاری و برشکاری از برش پلاسما استفاده های بسیاری می شود. صنایعی چون تولید تریلر و ماشین، صنایع کشتی سازی تجاری و … از برش پلاسما استفاده های های بسیاری می کنند.

از آنجا که برش دهنده ها قیمت بالایی دارند، باعث شده از آنها در تولید انبوه الگوهای تکراری استفاده کرد.

به طور مثال کارخانه ساخت پل و ادوات ساختمانی، کارگاه های پردازش فلز نازک، مراکز جوشکاری و برش فلزات مختلف و هم چنین تعمیر و نگهداری ادوات کشاورزی از این برش ها استفاده خواهند کرد.

مزایای برش پلاسما

برش پلاسما مزایای بسیاری دارد طوری که توانسته است در بین سایر برش ها جایگاه بهتری داشته باشد.

تمام مواد رسانای الکتریکی با این روش برش داده می شوند.

برش پلاسما در رابطه با فولادهایی که ضخامت کمی دارند، عملکرد خوبی نشان می دهد. به دستگاه CNC می تواند وصل شود تا به صورت اتوماتیک برش را انجام دهد.

امکان برش در زیر آب وجود دارد تا در تاسیسات دریایی استفاده شود. سرعت این برش نسبت به سایر دستگاه ها بیشتر است.

در رابطه با فولادهایی که بسیار محکم هستند، برش را با گرمای ورودی کمتری انجام می دهند. آلیاژهای محکم فولاد و آلومینیوم را به شکل مقطعی و کامل می تواند برش دهد. لبه های برش در این روش کیفیت بالایی دارند و براق خواهند بود.

اینها بخشی از مزایای برش پلاسما می باشد که سبب افزایش مصرف آن در بین سایر برش ها شده است.

معایب برش های پلاسما

آلودگی وارد شده به انسان و محیط زیست مهمترین عیب برش پلاسما می باشد که موارد ایمنی را در این زمینه باید رعایت کرد.

ممکن است زمانی که به سوراخ کردن فلز می پردازید، جرقه های داغ و خطرناک به دلیل قوس برش پلاسما پرتاب شوند که در نهایت منجر به آتش سوزی و یا سوختگی خواهند شد. قسمت های الکتریکی نیز خطر دارند و دست زذن به آنها ممکن است موجب شوک الکتریکی و یا حتی مرگ شود.

از دیگر معایب برش پلاسما این است که حد برش آن در هوا شانزده سانتی متر  و در زیر آب پانزده سانتی متر خواهد بود.

هزینه تعمیر و نگهداری آن بالا است و باید نازل و الکترود آن را دوره ای تعویض کنید که هزینه زیادی خواهد داشت.

عریض تر بودن شکاف و برش نسبت به روش های دیگر از جمله محدودیت های آن است. برق زیادی برای این روش لازم است و کیفیت أن نسبت به نوع لیزری پایین تر است.

اگر قطعات ضخامت زیادی داشته باشند، موجب می شود لبه ها گرد شوند. یک کمپرسور هوا که توان خروجی  بالا داشته باشد برای برش پلاسما لازم خواهد بود که صدای بالایی دارند و موجب می شوند از معایب این روش محسوب شوند.

نکات ایمنی در برشکاری پلاسما

از آنجا که حین کار در برش پلاسما جرقه و مواد مذاب به هوا پراکنده می شوند، باید نکات ایمنی را رعایت کرد تا موجب آسیب رساندن نشوند. استفاده از عینک محافظ چشم و صورت حین کار با دستگاه برش پلاسما لازم خواهد بود. عینک مات شماره ۶  و یا تیره تر برای اینکه از شبکیه چشمتان محافظت کنید، ضروری است.  وقتی فلزات ذوب می شوند و جرقه پرتاب می شود، لازم است که حین کار لباس مخصوص جوشکاری، پیشبند و دستکش چرمی استفاده کنید.

برای اینکه از انگشتان خود محافظت کنید، کفشی که پوشش فلزی دارد استفاده کنید و کلاه ایمنی نیز بگذارید.

داشتن کپسول آتش نشانی در نزدیکی محل کار الزامی است و باید لوازمی که قابل احتراق هستند را برای جلوگیری از خطر  در فاصله ای دورتر از شعاع ده متری دستگاه قرار دهید.

دقت کنید که برش را در مکان دربسته و کوچک انجام ندهید.

قوس برش های پلاسما

پلاسما خاصیتی که دارد هادی جریان الکتریسیته است، از این رو وقتی به وسیله یک الکترود انرژی الکتریکی را وارد می کند، گاز با از دست دادن حالت خود هادی الکتریسیته می شود و با بالا رفتن سطح انرژی، تشکیل قوس پلاسمای داغ را خواهیم داشت.

ماشین پلاسما برای کنترل کردن این انرژی، اقدام به منقبض کردن قوس می کند و آن را از طریق نازل، فشرده می کند.

همزمان که فشار هوا افزایش می یابد و بالا رفتن شدت ولتاژ رخ می دهد، داغ شدن قوس بیشتر شده و حتی فلزات ضخیم تر را نیز می تواند برش دهد.

عوامل تاثیرگذار بر برش مناسب

در صورت داشتن نیروی الکتریکی و الکترودهای مناسب، هوای فشرده، منبع نیرو، تورچ یا مشعل پلاسما، برش دقیق و سریعی را به وسیله ماشین های پلاسما می توانیم داشته باشیم. انواع فلزات چون برنج، مس، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم و … که ضخامتشان از ۵ سانتی متر بیشتر است، قابل برش خواهند بود.

نیازی نیست که قطعه را برای برش پلاسما مورد گرم کردن اولیه قرار دهیم. عرض برش باریکی را توسط پلاسما خواهیم داشت.

در این برش حرارت به بخش کوچکی از قطعه وارد می شود تا مانع تابیدن قطعه شود. قطعات فلزی که ضخامت کمی تا حد ۲ اینچ دارند، در برش پلاسما مورد استفاده قرار می گیرند.

رعایت نکات لازم در برش های پلاسما

سرعت برش پلاسما باید مناسب باشد تا موجب کنار رفتن مذاب از کف صفحه با زاویه پانزده تا بیست درجه می شود.

تفاله های کم سرعت به دلیل سرعت پایین برش خواهد بود که به این دلیل است که در لبه پایینی تجمع ماده مذاب را خواهیم داشت. سرعت زیاد نیز موجب ایجاد تفاله پر سرعت در بالای جوش می شود چون قوس تمام عرض فلز را طی نمی کند.

پس سرعت پیشروی اگر کم یا زیاد باشد، کیفیت برش را تحت تاثیر قرار می دهد.

سختی از بین بردن تفاله های پر سرعت و کم سرعت آنها را از هم متمایز می کند چون تفاله سرعت پایین با دست برداشته می شود اما تفاله سرعت بالا به تراش کردن نیاز دارد.

باید جریان را در ابتدای کار در حالت ماکزیمم قرار دهید و سپس با توجه به نیازتان آن را کم کنید.

اگر توان بیشتر باشد، بهتر خواهد بود اما اگر برش ها باید دقیق باشند و  باید زاویه برش کوچک باشد، توان بالا نیاز نیست.

هر چه مدت زمان قوس پیلوت کمتر باشد بهتر است چون موجب ایجاد استهلاک روی قطعات مصرف کننده می شود.

برای این منظور قبل از اینکه کار را شروع کنید به قرار دادن قوس شعله پلاسما در لبه قطعه کار بپردازید تا بتوانید برش را سریع انجام دهید. بهترین فاصله ای که نازل و قطعه کار باید از هم داشته باشند  ۰.۳۱۷۵ تا ۰.۴۷۶۲۵ خواهد بود و اینکه مشعل را بالا و پایین کنید، کار بدون فایده ای می‌ باشد.

اگر قصد دارید در پایان کار قطعه ای دایره ای شکل حاصل شود و برش های دایره ای را پیاده می کنید، بهتر است حرکت به سمت عقربه های ساعت باشد اما اگر قصد دارید قطعه ای داشته باشید که دایره از کار برداشته شود، حرکت در خلاف جهت عقربه های ساعت بهتر خواهد بود. اگر به فشار دادن مشعل و دور کردن آن بپردازید، در قطعه سمت راست برش بهتری حاصل می شود و لبه های حاصل مربعی و بهتر خواهند بود.

اگر برش را برای موارد ضخیم به کار می گیرید، مشعل را به طور جزئی بچرخانید که موجب می شود در زمان برش آخرین قسمت از ماده، جهت گیری مشعل از حالت کشیدن به فشاری تغییر پیدا کند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


ابزار آلات ابزار آلات ایمنی استانداردهای جوشکاری استفاده از گاز محافظ در جوشکاری چه تاثیری می‌گذارد؟ الکترود جوشکاری انواع جوشکاری انواع دستگاه جوش انواع دستگاه جوش اینورتر انواع روشهای جوشکاری ایران جوش اینورتر اینورتر جوش اینورتر جوشکاری اینورتر جوشکاری چیست؟ تجهیزات جوشکاری جوش و برش جوشکاری جوشکاری آرگون جوشکاری اصطکاکی ارتعاشی جوشکاری الکترود دستی جوشکاری الکترود دستی (SMAW) چیست؟ جوشکاری با گاز اکسیژن جوشکاری تیگ جوشکاری در حالت جامد جوشکاری مقاومتی خرید قطعات اینورتر جوش دستگاه اینورتر جوش دستگاه اینورتر جوش دست دوم دستگاه اینورتر جوشکاری دستگاه جوش دستگاه جوش co2 دستگاه جوش آرگون acdc دستگاه جوش آرگون آب خنک دستگاه جوش اینورتر دستگاه جوش اینورتر چیست و چگونه عمل میکند؟ دستگاه جوشکاری دستگاه جوشکاری اینورتر فروش قطعات اینورتر جوش فروشگاه ایران جوش قطعات اینورتر جوش قطعات اینورتر جوشکاری قیمت دستگاه جوش اینورتر دست دوم قیمت قطعات اینورتر جوش لوازم جانبی اینورتر جوشکاری ماسک جوشکاری

آخرین پروژه ها


دستگاه جوش آرگون ۲۵۰آمپر تکفاز ACDC
دستگاه جوش آرگون 315 آمپر
برش پلاسما چیست؟ انواع مختلف برش پلاسما
اینورتر ماسفت بهتر است یا IGBT؟
جوشکاری co2 چیست؟ و کاربرد آن در اسکلت ساختمان
نصب و راه اندازی دستگاه جوشکاری آرگون

درباره ما


اینورترهای جوشکاری ایران جوش و لوازم جوش و برش

نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش اینورتر های جوشکاری ایران جوش

تعمیرات تخصصی انواع اینورتر های جوشکاری

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟