صفر تا صد روش جوشکاری زیر آب

صفر تا صد روش جوشکاری زیر آب

صفر تا صد روش جوشکاری زیر آب

صفر تا صد روش جوشکاری زیر آب

تعداد کمی از افراد با جوشکاری زیر آب آشنایی دارند و این فرایند برای بسیاری از افراد ناشناخته و غیر معمول است. طبیعی است که ترکیب آب و برق ترکیبی خطرناک و ناسازگار را تشکیل می دهند.

با این حال سال‌ هاست که از جوشکاری زیر آب استفاده می‌ شود. تعمیر و بازسازی بسیاری از کشتی ها، سکوهای نفتی، خطوط لوله و دیگر سازه‌ های دریایی برخی از کاربردهای جوشکاری زیر آب هستند.

جوشکاری زیر آب چگونه انجام می شود؟

جوشکاری زیر آب درست شبیه به جوشکاری در خشکی انجام می شود. در هر دو این فرآیندها از تجهیزات و تکنیک های یکسان استفاده می شود. البته طبیعتا لازم است که برای جوشکاری زیر آب برخی تمهیدات خاص در نظر گرفته شود.

در این زمینه می‌ توانیم به استفاده از تجهیزات ضد آب و عایق شده اشاره کنیم. ضمن اینکه جوشکاران زیر آب علاوه بر یادگیری جوشکاری به صورت حرفه‌ ای، باید از مهارت غواصی نیز برخوردار باشند.

جوشکاری زیر آب چگونه انجام می شود؟

جوشکاری زیر آب درست شبیه به جوشکاری در خشکی انجام می شود. در هر دو این فرآیندها از تجهیزات و تکنیک های یکسان استفاده می شود. البته طبیعتا لازم است که برای جوشکاری زیر آب برخی تمهیدات خاص در نظر گرفته شود.

در این زمینه می‌ توانیم به استفاده از تجهیزات ضد آب و عایق شده اشاره کنیم. ضمن اینکه جوشکاران زیر آب علاوه بر یادگیری جوشکاری به صورت حرفه‌ ای، باید از مهارت غواصی نیز برخوردار باشند.

 

از آنجایی که جوشکاری زیر آب فرآیند پرخطری محسوب می شود، لازم است که پیش از آغاز اقدامات احتیاطی و استانداردهای ایمنی مناسب درباره آن در نظر گرفته شود. این اقدامات با توجه به نوع جوشکاری زیر آب و روش مورد استفاده در این فرآیند صورت می گیرد. در ادامه با انواع جوشکاری زیر آب و ویژگی های هر یک از آنها آشنا می شویم.

انواع جوشکاری زیر آب

به طور کلی جوشکاری زیر آب به دو دسته جوشکاری خشک و مرطوب تقسیم می شود.

 جوشکاری خشک

افراد به طور معمول جوشکاری زیر آب را به عنوان فرآیندی زیر آب و کاملا غوطه ور در آب تصور می‌ کنند. این تصور تا حدی درست است ولی با این حال بسیاری از جوشکاری های زیر آب در فضای خشک انجام می‌ شوند.

در جوشکاری خشک در محل مورد نظر یک محفظه مستقر می شود تا فضایی خشک فراهم شود. داخل محفظه با گازی فشرده که از ترکیب اکسیژن و هلیوم تولید شده پر می شود، به طوری که فشار داخل و خارج محفظه به تعادل برسد.

جوشکاری خشک با روش های مختلف قابل اجراست. برای نمونه ممکن است جوشکار برای انجام کار به طور کامل در داخل اتاق جوشکاری قرار بگیرد. همچنین این امکان وجود دارد که از محفظه کوچکتری که تنها سر و شانه جوشکار را پوشش می‌ دهد استفاده شود.

در جوشکاری نقطه خشک نیز محفظه کوچکی بر روی محل جوشکاری قرار می‌ گیرد و جوشکار با وارد کردن الکترود جوشکاری در داخل آن اقدام به جوشکاری می کند. نتیجه کار در جوشکاری خشک کیفیت بالایی دارد و بسیار اطمینان بخش است.

با این حال به دلیل هزینه‌ های بالای اتاقک های جوشکاری، همیشه از روش خشک استفاده نمی شود. ضمن اینکه در برخی شرایط امکان جوشکاری زیر آب خشک وجود ندارد و به همین دلیل جوشکاری به صورت مرطوب انجام می شود.

جوشکاری مرطوب

جوشکاری مرطوب را به شکل های مختلفی می توان انجام داد. روش انجام کار در این جوشکاری بیشتر به نوع تعمیرات و میزان دسترسی به منطقه جوش بستگی دارد.

برای نمونه یکی از روش های رایج و محبوب در جوشکاری مرطوب، جوشکاری قوس الکتریکی است. در این روش مقرون به صرفه و کاربردی، جوشکار با استفاده از الکترود یک قوس الکتریکی ایجاد می‌ کند. این قوس بین الکترود و فلز پایه برقرار شده و مواد پرکننده را ذوب می‌ کند.

برای اجرای این روش به صورت کارآمد و ایمن لازم است که ابتدا منطقه جوشکاری و الکترودها از نظر عدم وجود هر گونه مانعی بررسی شوند. پس از این مرحله جوشکار به تیم جوشکاری که در بیرون از آب قرار دارند علامت می دهد تا جریان برق را برقرار کنند.

درصورتی که همه تجهیزات به خوبی عایق بندی شده باشند با این روش خطری جوشکار را تهدید نمی‌ کند. زیرا در هنگام جوشکاری حباب های گاز ناشی از تولید قوس الکتریکی همچون یک عایق عمل کرده و مانع از برق گرفتگی جوشکار می‌ شوند.

با این حال بهترین کار این است که از جوشکاری مرطوب به عنوان آخرین راه حل استفاده شود. چندین دلیل برای این مسئله وجود دارد. اول این که در هر صورت جوشکاری مرطوب خطرناک است.

از طرفی نتایج حاصل از جوشکاری به روش مرطوب آنچنان که باید از کیفیت لازم برخوردار نیست. اتلاف سریع گرما در زمان جوشکاری مرطوب موجب می‌ شود که اتصالات جوش داده شده به سرعت سرد شوند و احتمال بروز ترک خوردگی و دیگر مشکلات افزایش پیدا کند.

در جوشکاری بسیار مهم است که سرعت سرد شدن اتصالات جوشکاری شده کنترل شود که این امکان در داخل آب وجود ندارد. به همین دلیل جوشکاری مرطوب اغلب برای جوش دادن فلزات کم کربن به کار می‌ رود.

مزایا و معایب جوشکاری خشک

همان طور که گفته شد جوشکاری زیر آب به روش خشک با استفاده از محفظه هایی با گاز فشرده انجام می شود. در این روش به دلیل فراهم آمدن فضای خشک امکان استفاده از انواع جوشکاری وجود دارد. علاوه بر این مورد جوشکاری خشک مزیت های دیگری نیز دارد که برخی از آنها از این قرارند:

  • به دلیل قرار گرفتن جوشکار در داخل محفظه، ایمنی بیشتری وجود دارد.
  • فرآیند جوشکاری با سهولت بیشتری انجام می‌ شود.
  • کیفیت جوشکاری در این روش بیشتر است.
  • بررسی و کنترل کیفیت اتصالات جوشکاری شده بهتر و راحت تر انجام می شود.

جوشکاری به روش خشک معایبی نیز دارد که آنها را به این صورت می‌ توان خلاصه کرد:

  • نیازمند تجهیزات پیچیده و بسیار پرهزینه است.
  • امکان استفاده از آن در همه قسمت های سازه زیر آب وجود ندارد.
  • در عمق بیشتر آب، نیاز به جریان الکتریکی با ولتاژ بالاتر وجود دارد.

مزایا و معایب جوشکاری مرطوب

جوشکاری مرطوب نیز به عنوان یکی از روشهای جوشکاری زیر آب مزیت‌ ها و محدودیت‌ هایی دارد. مزیت‌های این نوع جوشکاری را می‌ توانیم به این صورت بیان کنیم:

  • با استفاده از جوشکاری مرطوب تقریباً می‌ توان به همه بخش‌ های سازه دسترسی داشت.
  • نسبت به جوشکاری خشک به تجهیزات و لوازم ساده تر و کم هزینه تری نیاز دارد.
  • این نوع جوشکاری با سرعت بیشتری انجام می شود.

درباره معایب و و محدودیت های جوشکاری مرطوب به این موارد می‌ توانیم اشاره کنیم:

  • در این نوع جوشکاری خطرات بیشتری متوجه جوشکار است. مواردی چون برق گرفتگی، صدمات ناشی ا فشار آب و جریانهای دریایی برخی از خطراتی هستند که احتمال بروز آنها در جوشکاری مرطوب بیشتر است.
  • در جوشکاری مرطوب امکان کنترل روند سرد شدن اتصالات جوشکاری شده وجود ندارد. به همین دلیل ناحیه جوشکاری شده به سرعت سرد می‌ شود و به دنبال این اتفاق میزان شکنندگی فلز جوش افزایش می‌ یابد.
  • در این نوع جوشکاری گاز هیدروژن در حجم زیادی تولید می شود، به همین دلیل احتمال بروز ترک افزایش می‌ یابد.
  • به دلیل حباب های ایجاد شده در هنگام جوشکاری مرطوب، فشار آب و سرما دید جوشکار محدود است. همین مسئله بر کیفیت جوشکاری تاثیر منفی می گذارد.

کاربرد جوشکاری زیر آب

جوشکاری زیر آب اولین بار برای تعمیر کشتی های جنگی مورد استفاده قرار گرفت. در آن دوران به دلیل محدودیت زمانی لازم بود که کشتی ها در داخل آب و به سرعت تعمیر شوند.

از آن دوره تاکنون استفاده از این نوع جوشکاری به طرز چشمگیری افزایش پیدا کرده است. سازه های دریایی، کشتی ها، خطوط لوله زیر آب  و اسکله ها برخی از مواردی هستند که جوشکاری زیر آب در آنها کاربرد دارد.

 

می‌ توان گفت که تعمیر و ساخت اغلب سازه ها یا تجهیزات دریایی تنها با استفاده از جوشکاری زیر آب امکان پذیر است. در کشور ما جوشکاری زیر آب اغلب به منظور تعمیر و ساخت سکوهای نفتی، سازه‌های دریایی و کشتی‌ ها به کار می‌ رود. به ویژه در نواحی نفت‌ خیز ایران همچون جنوب کشور، حرفه جوشکاری زیر آب از اهمیت زیادی برخوردار است

خطرات جوشکاری زیر آب

جوشکاری زیر آب در مقایسه با جوشکاری زمینی خطرات بیشتری دارد. وجود عوامل متعدد تاثیرگذار در این فرایند موجب پیچیدگی هر چه بیشتر آن شده است. عواملی چون فشار گاز، فشار آب، تجهیزات غواصی، تجهیزات مخصوص جوشکاری، منبع تغذیه، فضای محدود و دیگر موارد همگی به طور جدی در جوشکاری زیر آب اهمیت دارند.

جوشکارهای زیر آب در مناطق دور و پرخطر چون سکوهای نفتی و خطوط لوله های دریایی کار می کنند. با این که کار کردن در این مناطق از نظر اقتصادی مزایای بسیاری دارد، ولی باید گفت که جوشکاری زیر آب یکی از خطرناک ترین مشاغل دنیا است.

هر گونه بی احتیاطی در این حرفه می‌ تواند خطر مرگ را به همراه داشته باشد. برای نمونه در صورت اختلال در تجهیزات غواصی امکان غرق شدن وجود دارد.

 

همچنین انفجارهای ناشی از گازهای قابل احتراق همچون اکسیژن و هیدروژن، اگر بسیار بزرگ باشند می‌ توانند مرگ آفرین شوند. البته در جوشکاری روی خشکی نیز در صورت عدم تهویه مناسب امکان بروز این خطر وجود دارد. راه حل پیشگیری از بروز این مشکل تهویه گازهای قابل احتراق است.

برق‌ گرفتگی نیز از جمله خطراتی است که در جوشکاری زیر آب به صورت جدی مطرح می باشد. برای جلوگیری از وقوع برق‌ گرفتگی باید همه تجهیزات و ادوات جوشکاری عایق کاری شوند.

بسیار مهم است که پیش از استفاده از تجهیزات، بررسی کاملی از آنها به عمل بیاید تا هیچگونه نقصی در عایق بندی آنها وجود نداشته باشد. آسیب دیدگی گوش، بینی و ریه ها از دیگر مشکلاتی است که در جوشکاری زیر آب به چشم می‌ خورد.

این آسیب ها ناشی از توقف طولانی‌ مدت در اعماق آب هستند، از این رو لازم است که جوشکاری در زیر آب مطابق با یک زمان‌ بندی استاندارد انجام شود.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


ابزار آلات ابزار آلات ایمنی استانداردهای جوشکاری استفاده از گاز محافظ در جوشکاری چه تاثیری می‌گذارد؟ الکترود جوشکاری انواع جوشکاری انواع دستگاه جوش انواع دستگاه جوش اینورتر انواع روشهای جوشکاری ایران جوش اینورتر اینورتر جوش اینورتر جوشکاری اینورتر جوشکاری چیست؟ تجهیزات جوشکاری جوش و برش جوشکاری جوشکاری آرگون جوشکاری اصطکاکی ارتعاشی جوشکاری الکترود دستی جوشکاری الکترود دستی (SMAW) چیست؟ جوشکاری با گاز اکسیژن جوشکاری تیگ جوشکاری در حالت جامد جوشکاری مقاومتی خرید قطعات اینورتر جوش دستگاه اینورتر جوش دستگاه اینورتر جوش دست دوم دستگاه اینورتر جوشکاری دستگاه جوش دستگاه جوش co2 دستگاه جوش آرگون acdc دستگاه جوش آرگون آب خنک دستگاه جوش اینورتر دستگاه جوش اینورتر چیست و چگونه عمل میکند؟ دستگاه جوشکاری دستگاه جوشکاری اینورتر فروش قطعات اینورتر جوش فروشگاه ایران جوش قطعات اینورتر جوش قطعات اینورتر جوشکاری قیمت دستگاه جوش اینورتر دست دوم قیمت قطعات اینورتر جوش لوازم جانبی اینورتر جوشکاری ماسک جوشکاری

آخرین پروژه ها


تفاوت دستگاه جوش و اینورتر
دستگاه جوش آرگون ۲۵۰آمپر تکفاز ACDC
دستگاه جوش آرگون 315 آمپر
برش پلاسما چیست؟ انواع مختلف برش پلاسما
اینورتر ماسفت بهتر است یا IGBT؟
جوشکاری co2 چیست؟ و کاربرد آن در اسکلت ساختمان

درباره ما


اینورترهای جوشکاری ایران جوش و لوازم جوش و برش

نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش اینورتر های جوشکاری ایران جوش

تعمیرات تخصصی انواع اینورتر های جوشکاری

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟