تفاوت اینورتر جوش MOSFET با اینورتر جوش IGBT چیست؟

تفاوت اینورتر جوش MOSFET با اینورتر جوش IGBT چیست؟

تفاوت اینورتر جوش MOSFET با اینورتر جوش IGBT چیست؟

به نظر در حال تحقیق و خرید برای اینورتر جوش هستید و با واژه اینورتر جوش MOSFET و یا اینورتر جوش IGBT  در بین فروشندگان مواجه شدید ما در این مقاله میخواهیم بطور کامل و مفصل درمورد تفاوت اینورترهای جوش MOSFET و IGBT به شما توضیح دهیم .

پس ما با همراه باشید و با دقت مقاله اینورترهای ماسفت و اینورتر ای جی بی تی رو مطالعه کنید.

 

برای شروع لازم است بدانیم قطعه ماسفت و اجی بی تی چیست ؟

در ابتدا شما را با تکنولوژی ماسفت و ای جی بی تی آشنا خواهیم کرد پس از آن خواهیم گفت هر کدام از اینورتر های جوش MOSFET و اینورتر جوش IGBT در کجا کاربرد دارند.

معایب و محاسن هر کدام از اینورترها را خواهیم گفت تا شما بهترین گزینه ممکن را انتخاب کنید .

ماسفت MOSFET چیست؟   

ماسفت ها ترانزیستور های نیمه هادی هستند بر خلاف ترانزیستورهای عادی BJT که در جریان های کمتراز یک آمپر قابل استفاده اند ترانزیستورهای MOSFET در جریانهای بالای یک آمپر مورد بکارگیری اند به همین خاطر است که ماسفت ها در اینورترهای جوش استفاده می شوند.

ترانزیستور اثر میدان (FET) را با سه پایه به نام‌های گِیت (Gate)، دِرِین (Drain)، و سورس (Source) در نظر می‌گیرند. در این ترانزیستور، گیت (پایهٔ کنترلی)، جریانی نمی‌کشد، و چنان‌که از نام ترانزیستور پیداست، تنها با اعمال ولتاژ و ایجاد میدان الکتریکی درون نیمه رسانا، جریان عبوری از FET کنترل می‌شود. از همین روی، وقتی گیت به عنوان ورودی این ترانزیستور در نظر گرفته می‌شود، هیچ اثر بارگذاری بر روی طبقات قبلی خود در مدار نمی‌گذارد و ترانزیستور در این حالت امپدانس ورودی بسیار بالایی دارد.

عمده تفاوت ماس‌فِت با ترانزیستور JFET در این است که گیت ترانزیستورهای ماس‌فِت توسط لایه‌ای از اکسید سیلیسیم (SiO2) از کانال مجزا شده‌است.

در اصل ماسفت در نوع تخلیه ای به شکل سوئیچ معمولی کار میکنه و وقتی بهش ولتاژ اعمال نشه میتونیم برای عبور جریان ازش استفاده بکنیم؛ در واقع با اعمال ولتاژ عمل ماسفت مثل کلید باز میشه و از خودش جریان رو عبور نمیده.

ای جی بی تی ، IGBT چیست؟

ای جی بی تی ها نوعی ترانزیستور و  از نیمه‌هادی های قدرت هستند که دارای قابلیت عملکرد در ولتاژها و جریان‌های بالا و نیز سوییچینگ سریع است.

این ترانزیستور در بسیاری از لوازم مدرن از جمله خودروی برقی، قطار، یخچال‌ها، دستگاه‌های تهویه مطبوع، سیستم‌های استریو و تقویت کننده‌های قدرت استفاده می‌شود. همچنین در ساخت اینورترها، ترانس جوشکاری و منبع تغذیهٔ UPS نیز کاربرد دارد.

با سوییچ کردن ترانزیستورها در فرکانس‌های بالا می‌توان از آن‌ها برای کنترل سطح ولتاژ DC استفاده کرد. به این منظور، ترانزیستور باید بتواند ولتاژها و جریان‌های زیاد و نیز فرکانس سوییچینگ زیاد را تحمل کند.

به همین دلیل برای این منظور از از ترانزیستور ماسفت قدرت (Power Mosfet) استفاده می‌شود.

اما با بالا رفتن قدرت، تلفات آن زیاد می‌شود. برای رفع این مشکل از IGBT استفاده می‌شود. در سال‌های اخیر به دلیل ارزانی و مزایای این قطعه از آن استفاده زیادی شده‌است.

 

ساختار IGBT چگونه است ؟

IGBT یک ترانزیستور الکترونیکی سه ترمینال است و این ترمینال ها به عنوان فرستنده(EMITTOR) ، کالکتور(COLLECTOR) و گیت(GATE) نامیده میشوند.

دو ترمینال آن یعنی فرستنده و کالکتور با مسیر هدایت همراه است و ترمینال باقی مانده G و یا همان گیت با کنترل آن همراه است.

تجمیع تقویتی که توسط IGBT بدست می آید ، بین سیگنال های ورودی و خروجی در جریان میگردد.

کلا IGBT ها از مدارت پیچیده تری برخوردار هستند و به همین سبب خیلی از برندها برای رهایی از این پیچیدگی از ماسفت استفاده میکند .

اما این روز ها تولیدکنندگان برتر شروع به استفاده از IGBT ها در اینورترهای جوش کرده اند که این نشان میدهد برندها بزرگ این المان الکترونیکی را در فرآیندهای جوش بهتر از ماسفت میدانند.

بازار چین هم رغبت از اینورترهای ای جی بی تی را بیش از پیش مورد توجه قرار داده است و برخی از انواع دستگاه های جوش IGBT را ارزان تر از اینورتر های جوش ماسفت تولید میکنند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


ابزار آلات ابزار آلات ایمنی استانداردهای جوشکاری استفاده از گاز محافظ در جوشکاری چه تاثیری می‌گذارد؟ الکترود جوشکاری انواع جوشکاری انواع دستگاه جوش انواع دستگاه جوش اینورتر انواع روشهای جوشکاری ایران جوش اینورتر اینورتر جوش اینورتر جوشکاری اینورتر جوشکاری چیست؟ تجهیزات جوشکاری جوش و برش جوشکاری جوشکاری آرگون جوشکاری اصطکاکی ارتعاشی جوشکاری الکترود دستی جوشکاری الکترود دستی (SMAW) چیست؟ جوشکاری با گاز اکسیژن جوشکاری تیگ جوشکاری در حالت جامد جوشکاری مقاومتی خرید قطعات اینورتر جوش دستگاه اینورتر جوش دستگاه اینورتر جوش دست دوم دستگاه اینورتر جوشکاری دستگاه جوش دستگاه جوش co2 دستگاه جوش آرگون acdc دستگاه جوش آرگون آب خنک دستگاه جوش اینورتر دستگاه جوش اینورتر چیست و چگونه عمل میکند؟ دستگاه جوشکاری دستگاه جوشکاری اینورتر فروش قطعات اینورتر جوش فروشگاه ایران جوش قطعات اینورتر جوش قطعات اینورتر جوشکاری قیمت دستگاه جوش اینورتر دست دوم قیمت قطعات اینورتر جوش لوازم جانبی اینورتر جوشکاری ماسک جوشکاری

آخرین پروژه ها


دستگاه جوش آرگون ۲۵۰آمپر تکفاز ACDC
دستگاه جوش آرگون 315 آمپر
برش پلاسما چیست؟ انواع مختلف برش پلاسما
اینورتر ماسفت بهتر است یا IGBT؟
جوشکاری co2 چیست؟ و کاربرد آن در اسکلت ساختمان
نصب و راه اندازی دستگاه جوشکاری آرگون

درباره ما


اینورترهای جوشکاری ایران جوش و لوازم جوش و برش

نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش اینورتر های جوشکاری ایران جوش

تعمیرات تخصصی انواع اینورتر های جوشکاری

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟