جوشکاری و انواع آن در صنعت

جوشکاری و انواع آن در صنعت

جوشکاری و انواع آن در صنعت

جوشکاری یکی از روش‌های قدیمی و معمول اتصال در صنعت است. این فرآیند بسته به نوع مواد، محل استفاده و شرایط تولید، انواع مختلفی را پیش روی مهندسان مکانیک و ساخت و تولید قرار می‌دهد.

جوشکاری به فرآیندی اطلاق می‌شود که طی آن، دو یا چند قطعه بوسیله گرم کردن قطعات یا ماده اتصال به یکدیگر متصل می‌شوند. از آنجایی که فرآیندهای گرم کردن و ذوب کردن مواد می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد ،‌  نیز انواع مختلفی دارد. در این مطلب به اختصار در مورد تمامی انواع جوشکاری صحبت می‌کنیم و در مراحل بعدی مهم‌ترین و پرکاربردترین روش‌ها را معرفی می‌کنیم.

به صورت کلی، ۵ نوع روش جوشکاری در صنعت وجود دارد:

انواع جوشکاری قوس الکتریکی

جوش‌کاری اتمی هیدروژن

در این فرآیند، دو نوع الکترود فلزی استفاده می‌شود. این دو الکترود در فضایی مملو از هیدروژن عملیات جوش کاری را انجام می‌دهند.

جوش‌کاری فلزی بدون پوشش

الکترودها در این فرآیند به طور کامل مصرف می‌شوند و پس از فرآیند، باید از الکترودهای جدید استفاده کرد. در این نوع از جوش، از هیچ گاز پوششی استفاده نخواهد شد.

جوش قوس کربنی

در این نوع از جوشکاری از الکترودهای کربنی استفاده می‌شود. برخی اوقات و در فرآیندهای خاص نیز از مس در این نوع جوش استفاده می‌شود.

جوش قوس الکتریکی با پوشش پودر

این نوع جوش مانند جوش کاری بدون پوشش است. با این تفاوت که از پوششی پودری در الکترودها استفاده می‌شود.

جوش قوس الکتریکی با پوشش گاز (GMAW یا MIG)

این فرآیند نیز مانند جوشکاری بدون پوشش است البته از گاز مخصوص برای پوشش مواد و قطعات استفاده می‌شود. جوشکاری آرگون یکی از انواع متداول جوشکاری با محافظت گاز است.

جوش کاری تنگستن گاز (GTAW یا TIG)

الکترودهای این نوع از جوشکاری، مصرفی نیستند و فرآیند آن آهسته است. البته دقیق‌ترین جوش‌ها را می‌توان با استفاده از این روش انجام داد. صنایع هوا فضا یکی از کاربردهای جوش کاری تنگستن هستند.

جوشکاری قوس پلاسما

این جوشکاری شبیه به جوش تنگستن است و سطوحی بسیار با کیفیت تولید می‌کند. کاربرد عمده جوش قوس پلاسما در صنایع لوله سازی و ابزارسازی است.

جوشکاری همراه با پوشش فلزات

ان نوع از جوش از الکترودهای مصرفی استفاده می‌کند. منتها جریان پیوسته پودر در این فرآیند، آن را از تماس با سطح هوا حفظ می‌کند.

جوش زیرپودری

این نوع از جوش مانند روش قبلی است با این تفاوت که از پودرهای دانه ریز در آن استفاده می‌شود.

انواع جوش‌کاری گاز اکسیژن

جوش هوا-استیلن

در این فرآیند از مواد شیمیایی به عنوان تسهیل‌کننده روند حوشکاری استفاده می‌شود. به خاطر نقاط ضعف جوش‌کاری هوا-استیلن، این نوع از اتصالات جوشی محبوبیت کمی در میان صنعتگران دارد.

جوشکاری اکسی-استیلن

در این نوع از جوش، از ترکیب استیلن و اکسیژن در فرآیند استفاده می‌شود. این ترکیب، قطعات را تا دمای بسیار زیاد گرم می‌کند و این دمای زیاد باعث تولید جوشی بسیار دقیق می‌شود. از طرفی، این ترکیب نسبت به ترکیب‌های دیگر ارزان‌قیمت‌تر است. جوشکاری اکسی استیلن عموما در فرآیند‌های تعمیر و نگهداری استفاده می‌شود.

جوش پروپان

این نوع از جوشکاری در صنعت به نام جوش اکسیژن نیز شناخته می‌شود. در این فرآیند، از شعله گاز اکسیژن یا پروپان برای گرم کردن قطعه استفاده می‌شود.

جوشکاری اکسی هیدروژن

ترکیب دقیق اکسیژن و هیدروژن، باعث ایجاد جوش‌هایی دقیق در این فرآیند می‌شود.

جوش کاری گاز و فشار

در این فرایند ابتدا شعله گاز دمایی بسیار بالا تولید می‌کند. سپس از فشار قطعات برای جوش دادن استفاده می‌شود. البته این نوع از جوشکاری امروزه به نوعی منسوخ شده است.

انواع جوشکاری مقاومتی

جوش نقطه‌ای مقاومتی

این نوع از جوشکاری در صنعت خودرو و هوافضا استفاده می‌شود. در این فرایند از دو الکترود نوک تیز برای اتصال دو یا چند قطعه که عموما ضخامت کمی دارند استفاده می‌شود.

جوش درز مقاومتی

این نوع از جوشکاری یکی از متداول‌ترین روش‌های اتصال قطعات است. در این فرایند از دو الکترود رول شکل استفاده می‌شود که اعمال فشار و جریان را به صورت توامان انجام می‌دهند.

جوش آپست

در این نوع از جوشکاری، دو سطح که قرار است در لبه‌ها به هم متصل شوند، تا دمایی مشخص گرم می‌شوند و با فشار زیاد به یکدیگر متصل می‌شوند. فرآیند گرم شدن به کمک مقاومت و جریان الکتریکی ایجاد می‌شود.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


ابزار آلات ابزار آلات ایمنی استانداردهای جوشکاری استفاده از گاز محافظ در جوشکاری چه تاثیری می‌گذارد؟ الکترود جوشکاری انواع جوشکاری انواع دستگاه جوش انواع دستگاه جوش اینورتر انواع روشهای جوشکاری ایران جوش اینورتر اینورتر جوش اینورتر جوشکاری اینورتر جوشکاری چیست؟ تجهیزات جوشکاری جوش و برش جوشکاری جوشکاری آرگون جوشکاری اصطکاکی ارتعاشی جوشکاری الکترود دستی جوشکاری الکترود دستی (SMAW) چیست؟ جوشکاری با گاز اکسیژن جوشکاری تیگ جوشکاری در حالت جامد جوشکاری مقاومتی خرید قطعات اینورتر جوش دستگاه اینورتر جوش دستگاه اینورتر جوش دست دوم دستگاه اینورتر جوشکاری دستگاه جوش دستگاه جوش co2 دستگاه جوش آرگون acdc دستگاه جوش آرگون آب خنک دستگاه جوش اینورتر دستگاه جوش اینورتر چیست و چگونه عمل میکند؟ دستگاه جوشکاری دستگاه جوشکاری اینورتر فروش قطعات اینورتر جوش فروشگاه ایران جوش قطعات اینورتر جوش قطعات اینورتر جوشکاری قیمت دستگاه جوش اینورتر دست دوم قیمت قطعات اینورتر جوش لوازم جانبی اینورتر جوشکاری ماسک جوشکاری

آخرین پروژه ها


تفاوت دستگاه جوش و اینورتر
دستگاه جوش آرگون ۲۵۰آمپر تکفاز ACDC
دستگاه جوش آرگون 315 آمپر
برش پلاسما چیست؟ انواع مختلف برش پلاسما
اینورتر ماسفت بهتر است یا IGBT؟
جوشکاری co2 چیست؟ و کاربرد آن در اسکلت ساختمان

درباره ما


اینورترهای جوشکاری ایران جوش و لوازم جوش و برش

نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش اینورتر های جوشکاری ایران جوش

تعمیرات تخصصی انواع اینورتر های جوشکاری

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟