وسایل ایمنی جوشکاری را بشناسیم .

وسایل ایمنی جوشکاری را بشناسیم .

وسایل ایمنی جوشکاری را بشناسیم .

شوک الکتریکی ، آسیب های ناشی از استنشاق بخارهای سمی ، آسیب دیدگی چشم و سوختگی پوست، فلز مذاب ، دودهای مضر و نورهای ماورا بنفش و مادون قرمز فقط چند مورد از خطراتی هستند که جوشکارها را تهدید می کنند. استفاده از وسایل ایمنی در تمام مراحل جوشکاری صحیح می تواند شما را در برابر این خطرات محافظت کند . بنابراین اگر از این وسایل ایمنی جوشکاری استفاده کنید بدون نگرانی از این خطرات می توانید روی جوشکاری تمرکز کنید.

برای جوشکاری قوس ، قوس الکتریکی منبع بسیار نیرومندی از نور مرئی ، فرابنفش و مادون قرمز است. در تمام مراحل جوشکاری الکتریکی ، اپراتورها باید از عینک ایمنی و محافظ دستی یا کلاه ایمنی مجهز به شیشه فیلتر مناسب برای محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش و مادون قرمز شدید استفاده کنند. وقتی دیگران در مجاورت فرآیندهای جوشکاری الکتریکی قرار دارند ، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا قوس به طور مستقیم یا با بازتاب از شیشه یا فلز دیده نشود تا چشم افراد مجاور آسیب نبیند.

در تمام مراحل جوشکاری و برش ، اپراتورها باید از عینک جوشکاری ایمنی برای محافظت از چشم در برابر گرما ، تابش خیره کننده و قطعات فلزات داغ استفاده کنند.

کلاه ایمنی جوشکاری

وظیفه کلاه ایمنی جوشکاری ، محافظت از سر و صورت و گردن در برابر جرقه و اشعه است. کلاه ایمنی جوشکاری به اندازه دستگاه جوش و مشعل برای جوشکاری ضروری است. بدون کلاه ایمنی (کلاه یا ماسک) ، تابش پرتوی قوسی می تواند به سرعت به پوست و چشم آسیب برساند.

ما کلاه ایمنی جوشکاری خودکار را برای جوشکارهای جدید توصیه می کنیم. کلاه ایمنی جوشکاری کلاهی است که نیازی نیست آنها را بین عمل جوشکاری بالا و پایین کنید علاوه بر این، کلاه ایمنی جوشکاری خودکار، خستگی گردن ناشی از فشار زدن کلاه ایمنی های سنتی را از بین می برند.

با توجه به فاکتورهای زیادی که هنگام انتخاب کلاه ایمنی جوشکاری باید در نظر گرفت ، ما می خواهیم در مورد نحوه انتخاب کلاه ایمنی جوشکاری مناسب نکاتی را مطرح کنیم.

سایر تجهیزات ایمنی جوشکاری موجود برای محافظت از چشم و صورت

همیشه نمی توان از کلاه ایمنی جوشکاری کامل استفاده کرد. عینک ها و محافظ های دستی هم برای محافظت از چشم و صورت اسستفاده می شوند. عینک های جوشکاری که معمولاً به لنزهای شماره 5 مجهز هستند و برای لحیم کاری و برشکاری طراحی می شوند ، سایه کافی برای فرآیندهای جوشکاری قوی تر را ایجاد نمی کنند. همچنین باعث می شوند پوست شما کاملاً در معرض دید باشد. یک محافظ دستی خوب نیاز است که باید با دست نگه دارید.

عینک ایمنی

به یاد داشته باشید که تولیدکنندگان کلاه ایمنی جوشکاری استفاده از عینک های ایمنی در زیر کلاه ایمنی جوشکاری را  برای حفاظت از چشم شما توصیه می کنند ، بنابراین یک جفت راحت و مطابق با استانداردهای ایمنی ملی پیدا کنید و زیر کلاه ایمنی خود از عینک ایمنی سازگار با استاندارد استفاده کنید.

دستکش ایمنی

جوشکاری یک کار لمسی است. و دستان شما در مجاورت قوس و در معرض گرما و تابش شدید هستند. دستکش های جوشکاری راحت و مقاوم در برابر شعله کمک زیادی به یک جوشکار می کنند. به دنبال دستکش با دوخت زیاد ، ساختار مقاوم در برابر شعله و لایه های مختلف عایق باشید. در انتخاب دستکش جوشکاری، انعطاف پذیری و با دوام  بودن راهم باید در نظر گرفت .

برخی از دستکش های جوشکاری سنگین دارای وصله های سیلیکونی برای محافظت بیشتر در برابر گرما و پاشش هستند. محافظت از دستان شما بسیار مهم است اما حفاظت از دستان نباید خللی در راحتی و تسلط جوشکار ایجاد کنند. برای اینکه آزادی عمل جوشکار حفظ شود خیلی از دستکش های جوشکاری بدون آستین ساخته شده اند و از چرم نرم و مقاوم در برابر حرارت ، مانند پوست گوزن یا بز ساخته شده اند.گزینه های بسیار زیادی برای دستکش جوشکاری موجود است از جمله دستکش زنانه و …  . در انتخاب دستکش جوشکاری باید اندازه و سبک متناسب با کاربرد و نوع جوشکاری را در نظر گرفت.

وسایل موجود برای محافظت از بدن

برای محافظت در برابر فلز مذاب و جرقه ها ، باید از تمام مناطق پوست محافظت شود. این شامل:

  • پیراهن آستین بلند
  • شلواری که قسمت بالای کفش را بپوشاند
  • دستکش چرم
  • کفش یا چکمه
  • کتها و کاپشن های چرمی
  • پیش بندهای چرمی هنگام نشستن کمی محافظت می کنند
  • روکش های کفش به نام اسپات

در زیر چند نمونه از موارد فوق الذکر شرح داده شده اند.

کت در وسایل ایمنی جوشکاری

کتهای جوشکاری هنگامی که دارای مواد مقاوم

در برابر شعله باشند ، متناسب باشند و از همه مهمتر به راحتی توسط جوشکار پوشیده شوند ، موثر هستند. راحتی یک جز اصلی در پوشیدنی است ، بنابراین ژاکت متناسب با نوع جوشکاری و کاربرد جوشکاری انتخاب کنید.

برای کاربردهای جوشکاری سبک ، کتهای نخی که پارچه مقاومی در برابر شعله دارند مناسب است. این کت ها می توانند پوست شما را از گرما محافظت کنند بدون اینکه شما را با وزن غیرضروری خسته کند. در انتخاب کت ها به قابلیت شستشوی آسان هم توجه کنید.

جوشکارها چندین دهه است که کت های چرمی می پوشند. این کت ها هم با دوام هستند و هم در برابر شعله و گرما مقاوم هستند. اما کت های پنبه ای بسیار سبک هستند. کت های جوشکاری ساخته شده جدید  ویژگی با دوام بودن و محافظت بالایی که چرم دارد را با سبک بودن پنبه جمع می کنند بنایراین کت های جوشکاری جدید ، کت هایی از چرم و پنبه هستند.

پیش بند و آستین

پیش بند هنگامی که زیر کت پوشیده می شود ،  در هنگام جوشکاری می تواند از پاها و سینه جوشکار محافظت بیشتری کند . پیش بند را با یک پیراهن مقاوم در برابر شعله و آستین چرمی برای محافظت در هنگام جوشکاری در نور ، ست کنید.

ماسک های مخصوص جوشکاری

ذوب فلز باعث ایجاد مخلوطی از بخارات می شود. استفاده از ماسک تنفسی روش خوبی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ریه ها است. وظیف ماسک ، حفاظت تنفسی است. ماسک های مخصوص جوشکاری برای قرار دادن در زیر کلاه ایمنی جوشکاری و فیلتر کردن ذرات ریز فلز که هنگام جوشکاری قوسی به هوا می روند ، طراحی شده است. لازم به ذکر است در صورت خرید ماسک با فیلتر ، فیلتر را با انواع فلزات و پوشش های استفاده شده مطابقت دهید.

کلاه های جوشکاری و ییشانی بند

یکی دیگر از تجهیزات حفاظت فردی در جوشکاری ، کلاه است. کلاه جوشکاری با کلاه ایمنی جوشکاری متفاوت است . این کلاه زیر کلاه ایمنی جوشکاری پوشیده می شود . این نوع کلاه ها اغلب از نخ و پنبه و بعضا پلاستیک ساخته می شوند. در حالی که بعضی از جوشکاران کلاه هایی با لبه نرم دوست دارند که می توانند روی هر گوش قرار بگیرند تا از جرقه محافظت کنند ، بعضی دیگر ترجیح می دهند که از باند دور پیشانی یا همان پیشانی بند استفاده کنند تا ازریخته شدن عرق به چشم آنها جلوگیری کند.

بهترین کلاه جوشکاری کلاهی است که راحتی و محافظت را به همراه داشته باشد. یکی از آن ها را  در زیر کلاه ایمنی جوشکاری یا کلاه سخت خود بپوشید. به یاد داشته باشید که اگر این کلاه پنبه بیشتر و سنگین تری داشته باشد ، بالشتک و محافظت بیشتری ایجاد می کند اما در طول روز می تواند گرم شود و مخصوصا در ماهای گرم سال باعث سلب راحتی جوشکار شود.

چکمه ها در وسایل ایمنی جوشکاری

همیشه نوعی چکمه ایمنی چرمی را بپوشید که با استانداردهای ایمنی مطابقت داشته باشد. چکمه های کاری مخصوص جوشکاری محافظت بیشتری برای پای شما ایجاد می کنند . چکمه ها از پاهای شما در برابر جرقه و در برابر سقوط احتمالی اجسام سنگین روی پا محافظت می کنند.

روکش های کفش

روکش های کفش به نام اسپات از کفش محافظت می کند ، اگر در پروژه ای کار کنید که جرقه و سرباره (فلز مذاب) تولید می کند مفید است.

نکات تکمیلی در مورد لوازم ایمنی جوشکاری

  • اگر می خواهید در مورد لباس جوشکاری یا روشهای ایمن جوشکاری بیشتر بدانید ، با یک متخصص جوشکاری صحبت کنید.
  • اگر در جوشکاری تازه کار هستید یا می خواهید تکنیک جدیدی یاد بگیرید در یکی از کلاسهای جوشکاری شرکت کنید.
  • در هنگام خرید وسایل ایمنی جوشکاری هم، وسایلی که در این مقاله به آنها اشاره شد را فراموش نکنید.
  • هنگام دست زدن به فلزات از انبردست استفاده کنید.
  • همیشه برای حوادث آماده باشید بنابراین همیشه یک جعبه کمک های اولیه در نزدیک خود داشته باشید که شامل باند و اسپری سوختگی است.
  • محافظت در برابر آتش: جرقه های ایجاد شده در طی فرآیند جوشکاری می توانند آتش سوزی ایجاد کنند. غالباً برای آتش سوزی های ناشی از جوشکاری از خاموش کننده های کلاس C استفاده می شود زیرا این موارد برای احتراق و آتش سوزی های الکتریکی است. شن و ماسه و آب همچنین می توانند به اطفای حریق کمک کنند.
  • تهویه: تمام مناطق جوشکاری باید تهویه مناسب داشته باشند. تهوی
  • ه ضعیف منجر به “مسمومیت می شود. اگر مشکوک به استنشاق شدن یک بوی سمی هستید بلافاصله به دنبال کمک پزشکی باشید.
  • منطقه ای که در آنجا جوشکاری انجام می دهید را تمیز نگه دارید و هرگونه گاز را از نظر وجود نشتی بررسی کنید.
  • کلیه مواد قابل اشتعال باید در قفسه مایعات قابل اشتعال نگهداری شوند.

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


ابزار آلات ابزار آلات ایمنی استانداردهای جوشکاری استفاده از گاز محافظ در جوشکاری چه تاثیری می‌گذارد؟ الکترود جوشکاری انواع جوشکاری انواع دستگاه جوش انواع دستگاه جوش اینورتر انواع روشهای جوشکاری ایران جوش اینورتر اینورتر جوش اینورتر جوشکاری اینورتر جوشکاری چیست؟ تجهیزات جوشکاری جوش و برش جوشکاری جوشکاری آرگون جوشکاری اصطکاکی ارتعاشی جوشکاری الکترود دستی جوشکاری الکترود دستی (SMAW) چیست؟ جوشکاری با گاز اکسیژن جوشکاری تیگ جوشکاری در حالت جامد جوشکاری مقاومتی خرید قطعات اینورتر جوش دستگاه اینورتر جوش دستگاه اینورتر جوش دست دوم دستگاه اینورتر جوشکاری دستگاه جوش دستگاه جوش co2 دستگاه جوش آرگون acdc دستگاه جوش آرگون آب خنک دستگاه جوش اینورتر دستگاه جوش اینورتر چیست و چگونه عمل میکند؟ دستگاه جوشکاری دستگاه جوشکاری اینورتر فروش قطعات اینورتر جوش فروشگاه ایران جوش قطعات اینورتر جوش قطعات اینورتر جوشکاری قیمت دستگاه جوش اینورتر دست دوم قیمت قطعات اینورتر جوش لوازم جانبی اینورتر جوشکاری ماسک جوشکاری

آخرین پروژه ها


تفاوت دستگاه جوش و اینورتر
دستگاه جوش آرگون ۲۵۰آمپر تکفاز ACDC
دستگاه جوش آرگون 315 آمپر
برش پلاسما چیست؟ انواع مختلف برش پلاسما
اینورتر ماسفت بهتر است یا IGBT؟
جوشکاری co2 چیست؟ و کاربرد آن در اسکلت ساختمان

درباره ما


اینورترهای جوشکاری ایران جوش و لوازم جوش و برش

نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش اینورتر های جوشکاری ایران جوش

تعمیرات تخصصی انواع اینورتر های جوشکاری

Open chat
سلام
چطور می‌تونم کمکتون کنم؟